حکم تقلب در امتحان

حکم تقلب در امتحان

حکم تقلب در امتحان

 

حکم تقلب در امتحان

حکم تقلب در امتحان

حکم تقلب در امتحان از نظر بسیاری از مراجع تقلید در این صفحه نوشته شده است شما می توانید با مراجعه به همین صفحه در مورد تقلب در امتحان جواب خود را بگیرید

حکم تقلب در امتحان,حکم تقلب در امتحان چیست,حکم تقلب در امتحانات,حکم شرعی تقلب در امتحان,حکم تقلب در امتحان خامنه ای,حکم تقلب در امتحان مکارم,حکم تقلب در امتحان دانشگاه,حکم تقلب در امتحان سیستانی,حکم تقلب رساندن در امتحان,حکم تقلب امتحان,حکم تقلب در امتحان نهایی

مطلب مرتبط :

ظروف مسی مفید یا مضر؟

 

حکم تقلب کردن چیست؟ آیا در قیامت عذاب دارد؟ همچنین اگر مسئول یا معلم راضی باشد چطور؟ آیا اگر بعد ازامتحان؛ درس مورد نظـر خوانده شود مساله برطرف می­گردد؟
تقلب کار نادرستی هست و همچنین اگر حقی از فردی ضایع شود یا خلاف مقررات نظام فردی مرتکب شود؛ بله مستحق عذاب است . همچنین اگر مسئول یا معلم یا حتی شاگرد دیگر که از روی دستش می­نویسد راضی باشد ایـن تاثیری در مسئله ندارد. یعنی همچنین اگر کسیتقلب می­کند؛ آن فردی که او را کمک می­کند؛ معلم باشد یا از شاگردان باشد؛ راضی باشد یا نباشد؛ تاثیری در ایـن مسئله ندارد. همچنین اگر بعد از امتحان جبران نماید آیا حکمش برطرف می­شود؟ اصل حکم تقلب نه؛ چون به هر حال کاری هست که نباید تکرار نماید ؛ ولی تبعاتش قابل جبران است . برای مثال فردی که درس نخوانده یا کم درس خوانده و با تقلب مدرک گرفته و الان در میزان آن مقطع تحصیلی معلومات ندارد و می­خواهد با همین مدرک استخدام شود؛ خوب همچنین اگر برود درس خوانده شود و شرایط دیگر استخدامی را داشته باشد؛ استخدامش ایرادی ندارد و حقوقی که می­گیرد مانعی ندارد؛ ولی همچنین اگر به مقدار آن مقطع تحصیلی که به خاطر آن پذیرش می شود ؛ درس نخوانده و معلومات ندارد؛ به هر حال شرایط را ندارد و استخدامش درست نیست.

همچنین اگر کسی در امتحانات سـال دوم دبیرستان که از منابع پرسشها کنکور هست و همین طور نمره ایـن سال جهت دانشگاه دارای ارزش است؛  تقلب کـرده باشد و بعد از آن پشیمان شود و توبه نماید ؛ حکم آن چیست؟ آیا حقوق او در آینده شغلی­‌اش حرام است؟
باید نسبت به کار قبلی اظهار پشیمانی و ندامت نماید و همین طور تصمیم بر تکرار نکردن آن نسبت به آینده را بگیرد؛ و اینکه آیا حقوقی که می­گیرد حرام هست یا حلال است؟ همچنین اگر هم اکنون در جایی که استخدام می شود ؛ معلومات در همـان میزانی که ضروری هست را داشته باشد و تمام شرایط استخدام را داشته باشد؛ اشکالی ندارد و حقوقی که می­گیرد مانعی ندارد؛ هر چند تقلبش کار درستی نبوده. ولی یک نکته را می بایست دقت داشت: همچنین اگر در تقلب حق فردی ضایع شود؛ برای مثال جهت مقطع دکتری ۵ نفر را می­خواسته اند پذیرش کنند و ایـن فرد با تقلب نمره کسب کـرده ؛ و اگر تقلب نمی کرد نمره‌ی ضروری را کسب نمیکرد و فرد دیگری پذیرش می شد؛ پس حق آن فرد ضایع شده است . اینجا می بایست رضایت آن طرف که حقش ضایع شده را جلب نماید .

آیا گرفتن مدرک تحصیلی دیپلم یا لیسانس از طریق رابطه اشکال دارد؟ و درآمدی که از طریق آن کسب می­شود اشکال شرعی دارد؟
اولا رابطه بازی یا تقلب در امتحان و امثال اینها و همین طور نمره بی‌­جهت گرفتن کار خلافی است؛ برای مثال فردی امتحانی نداده باشد یا اگر امتحانی داده؛ با تقلب نمره گرفته است . ولی درآمدی که کسب می­کند؛ همچنین اگر در موقع استخدام شرایط آن کار را داشته باشد و آن سطح معلومات را داشته باشد؛ حقوقی که در قبال کارش اخذ می­کند حرام نیست.

آیا دادن پول در قبال گرفتن نمره جایز است؟
نه جایز نیست. یعنی همچنین اگر کسی نمره بی­جهت به دانش­­‌آموز بدهد و در قبالش پول بگیرد ایـن کار خلاف و حرام هست و پولی که می­گیرد حق استفاده ندارد؛ چون حرام هست و دانش‌آموزان و دانشجویان می بایست از ایـن کار پرهیز کنند.

همچنین اگر کسی در امتحانات کلاسی با تقلب نمره عالی کسب کـرده ؛ می بایست از فرد یا کسانی حلالیت بگیرد؟
در صورتی که حقی از فردی ضایع شده باشد؛ برای مثال یک تعداد محدودی را می خواستند بپذیرند و ایشان تقلب کـرده و نمره عالی گرفته و قبول شده؛ و همچنین اگر ایشان تقلب نمی­کرد؛ فرد دیگری جایگزین بود؛ می بایست از او حلالیت بطلبد؛ چون حقی از حقوق او ضایع شده است . ولی همچنین اگر به گونه‌ای نیست که حقی از فردی ضایع شده باشد و اینگونه نیست که تعداد محدودی را بخواهند بر طبق نمره بپذیرند و الان همه مدرک گرفته اند و رفته اند و حال که می­خواهد استخدام شود حقی از فردی ضایع نکـرده هست و شرایط استخدام را دارد؛ ولو اینکه کارش کار درستی نبوده استخدامش اشکالی ندارد؛ چون حقی از فردی ضایع نشده است . و در ایـن مورد حلالیت طلبیدن ضروری نیست.

دانش­‌آموزان سر کلاس تقلب می­کنند؛ ولی من کار آنان را به معلمان گزارش نمی­دهم. آیا من گناهی مرتکب می­شوم؟
در کار خلاف – حال کار حرام باشد یا حتی مکروه باشد – نهی از منکر ضروری است؛ همچنین اگر خدای ناکـرده حرام باشد؛ نهی از منکر و ممانعت از ایـن حرام واجب است . همچنین اگر کار مکروه باشد؛ نهی از آن مستحب است . یک زمان هست شما می­توانید بدون اینکه گزارش کنید مانع آن کار خلاف شوید؛ خب می بایست جلوی تقلب را بگیرید؛ همچنین اگر ایـن نشد گزارش ­دهید به مسئول که او جلوی تقلب و کار خلاف را بگیرد. برخی وقتها ممکن است اشخاص بگویند: “ما چیکار به کار دیگران داریم بگذار نمره‌اش را بگیرد و قبول ­شود حالا چرا ما دل طرف را بشکنیم”؛ نه! دقت کنید همچنین اگر کسی خلاف مرتکب می­شود بحث دل شکستن مطرح نیست؛ می بایست از طریقی پیش رفت که اثر گذار باشد و طرف را از ایـن کار منع کرد که مرتکب تقلب نشود؛ مرتکب خلاف نشود؛ مرتکب گناه نشود.

حکم تقلب از برگه امتحانی در دو حالت رضایت و عدم رضایت داشتن مالک برگه چیست؟
تقلب کار درستی نیست و رضایت مالک برگه که ایشان از روی دست او می­نویسد؛ تاثیری در مسئله ندارد؛ چه او راضی باشد یا نباشد.

حکم تقلب دسته­‌جمعی به طوری که همه نفرات جواب درست دهند؛ یعنی همه تقلب کنند؛ چیست؟ همچنین اگر ناظرامتحان راضی باشد چطور؟
برای مثال یک نفر بلند جواب را بگوید و همه بشنوند و بنویسد آیا ایـن مساله را برطرف می­کند؟ نه. حالا همچنین اگر همه گناه کردند یا تخلف کردند؛ آیا حرمت و زشتی و قبح آن از بین می­رود؟ نه. فرقی نمی­کند یک نفر حرام مرتکب شود یا همه؛ خدای ناکـرده برخی وقتها وقت­ها ممکن است یک نفر تقلب کند و حق‌الناس باشد و همچنین اگر همه تقلب کنند حق‌الناس نباشد؛ ولی خود کار تقلب کار درستی نیست و فرقی نمی­کند همه تقلب کنند یا یکـی دو نفر. حکم تقلب رساندن مراقب امتحانی یا استاد مربوطه در امتحان فرقی نمی­کند. زمانی گفته شد تقلب کار نادرستی است؛ فرقی نمی­کند ایـن عمل از خود دانشجو صورت بگیرد یا اینکه از معلم؛ ناظر و امثال اینها باشد.

کمک کردن نمره به دانشجو
دانشجویی که چند سـال در یک مقطع درجا می­زند و برای مثال چهار سـال را ۸ سـال طی می­کند و مسائل روحی و روانی پیدا کـرده ؛ آیا استاد مجاز هست به او چند نمره اضافه دهد؟
در جواب باید بگوییم نه. زمانی نمی­تواند درس بخواند؛ خب می بایست برود سر کار دیگری. نه اینکه ما خلاف کنیم و او را عادت دهیم به کار خلاف! به هر حال چیز یادگرفتن تنها به مدرک داشتن نیست. او می­تواند سر کار دیگر یا شغل دیگری برود و معلومات کسب نماید . به هر حال استاد مجاز نیست جهت اینکه ایشان درس‌هایش را پاس نماید و به مقاطع تحصیلی بالاتری برود؛ نمره بی­جهت بدهد. و اینکه ایشان بر اثر ایـن سال­های تحصیل نتوانسته پیشرفتی داشته باشد؛ باز مجوزی بر ایـن نیست که نمره بدهد.

آیا همچنین اگر استاد به همه دانشجویان نمره ارفاق نماید ؛ اشکال دارد؟
در بحث ارفاق نمره؛ یک وقتی هست که محصل یک خصوصیت خاصی دارد؛ برای مثال به خاطر اخلاق یا به خاطر خط خوب یا به خاطر نظم در نوشتن و امثال اینها؛ برخی وقتها یک حق عمومی به ستاد داده‌اند که همچنین اگر درصدی نمره کم بود؛ می­توانید نمره اضافه کنید مساله ندارد. ولی اینکه اشخاص تنبل بـار بیایند یا نمره نیاورند و استاد نمره بدهد؛ ایـن کلا ظلم به آنهاست . یعنی آنان در آینده رشدی نخواهند داشت. برخی وقتها وقت­ها شخصی دو سـال در یک مقطع تحصیلی بماند و درس خوانده شود بهتر از ایـن هست که تقلبکند یا نمره بی­جهت به او بدهند و به کلاس بالاتر برود و بعدا به جایی نرسد. یعنی همچنین اگر پایه و اساس محکم شود و درس خوانده شود بهتر از آن هست که بی‌جهت پیشرفت نماید و بالا برود و بعد یک باد مهرگانی به او بوزد و از بین برود. پس استاد همچنین اگر حق قانونی داشته یا به جهاتی بتواند نمره ارفاق نماید اشکالی ندارد؛ در غیر ایـن صورت جایز نیست.

جواب به سؤالات شرعی مخاطبان دربـار ه مسائل تحصیلی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده.

مطابق نظـر آیت الله سیستانی

سوال : آیا در مدارس دولتی در اروپا و یا آمریکا؛ می توان تقلب کرد؟ در مدارس غیر دولتی چطور؟ اعم از اسلامی و غیر اسلامی؟

پاسخ: به طور کلی؛ تقلب در امتحان و در هیچ جا و هیچ موردی؛ درست و جایز ناست .

سوال : همچنین اگر مرتکب تقلب شویم وبه واسطه آن دارای مدرکی شویم که در شؤون زندگـی ما اثر دارد تکلیف چیست؟

پاسخ: تقلب حرام هست ولی همچنین اگر از نظـر تخصص و توانائی انجام کار در میزان مطلوب باشید حقوق حلال است . ولی همچنین اگر تخصص ضروری را در رابطه با کاری که به واگذار می شود نداشته باشید پذیرفتن آن کار جایز نیست. استفتائات آیت الله سیستانی.

مسئله۲۲۵ـ تقلب در امتحانات مدارس و دانشگاهها جایز نیست اعم ار اینکه آن از طریق کمک گرفتن از دانش آموز و یادانشجوی بغل دست باشد و یا از راه پخش ورقه ها به طور پنهانی و یا از طریق غلط انداختن و اغفال ناظرین و یا هر وطریق نا مشروع دیگر که بر خلاف نظام است .

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه جهت غرب نشینان؛ آیت الله العظمی سیستانی.

طبق نظـر آیت الله مکارم شیرازی

تقلب در امتحان با رضایت طرفین 

سوال :تقلّب در سرجلسه امتحان؛ چه طرف دوّم راضى نباشد و چه طرفین راضى باشند. آن درمدرسه یا مکانى که توسط بیت المال مسلمین هزینه مى شود؛ چه حکمى دارد؟

جواب :تقلّب در امتحانات جایز نیست؛ خواه در اماکن مربوط به بیت المال باشد یا اماکن دیگر و خواه طرفى که از او مى گیرد راضى باشد یا نه؛ ولى تقلّب در انجام تکالیف؛ زیانش متوجّه خود اوست و در صورتى که در نمره هاى امتحانى تاثیرى نداشته باشد؛ حرام نیست؛ مگر ایـن که بگوید خودم نوشته ام که از باب دروغ حرام مى شود.

حکم تقلب در امتحان

حکم تقلب در امتحان

قبولی در کنکور با تقلب 

سوال :اینجانب سـال قبلی با مدرک کارشناسى رشته عمران در کنکور فوق لیسانس شرکت کـرده ؛ و متأسّفانه با تقلّب کامل (۱۰۰ درصد)؛ سوال نامه را پر نمودم. کارى که حالا خود دلیل آن را نمى دانم! بعد از اعلام نتایج؛ در شهریور امسال در مقطع فوق لیسانس پذیرفته شدم. با توجّه به ایـن که گزینش؛ بر حسب نمره علمى انجام مى گیرد؛ حقّ یک نفر را ضایع و سلب کرده ام؛ بدین جهت دچار عذاب وجدان شدید گشته؛ و قصد انصراف از تحصیل را دارم. لطفاً بفرمایید وظیفه من چیست؟

جواب :در فرض مساله؛ در صورتى که انصراف سبب شود فرد دیگرى؛ که در نوبت است؛ پذیرفته شود؛ ضروری هست انصراف دهید؛ ولى همچنین اگر زمان آن گذشته؛ انصراف ضروری نیست. امّا سعى کنید در آینده مطلقاً به سراغ تقلّب نروید؛ و خطاى قبلی و حقّ ضایع شده را با اعمال صالح جهت مالک حق جبران نمایید.

تقلب در امتحانات حوزه

سوال :لطفاً نظـر تان را در مورد تقلب در امتحانات دروس حوزوی بفرمایید. در صورت تقلب طلبه آیا شهریه ای که می گیرد حلال هست یا حرام؟ وجهش را بفرمایید.

جواب :تقلب در امتحانات جایز نیست. هرگاه تقلب وسیع ای باشد که در امتحانات اثر کلی دارد شهریه ای که می گیرد اشکال دارد.

تقلب کردن در کنکور پزشکی 

سوال :هرگاه دانشجویى (خداى ناکـرده ) در کنکور تقلّب نماید ؛ و قبول شود؛ همچنین اگر شک یا یقین داشته باشد که تقلّب مذکور تأثیرى در قبولى نداشته؛ اکنون که مى خواهد آغاز به تحصیل نماید وظیفه اش چیست؟

جواب :همچنین اگر شک داشته باشد اشکالى ندارد؛ و همچنین اگر یقین داشته باشد و مسائل تقلب کم و محدود بوده آن مانعى ندارد؛ در غیر ایـن صورت اشکال دارد. و در هر حال تقلب کردن خواه کم باشد یا زیاد کار حرامى است . استفتائات.

سؤال ۱۵۳۰ـ اینجانب سـال قبلی با مدرک کارشناسى رشته عمران در کنکور فوق لیسانس شرکت کـرده ؛ و متأسّفانه با تقلّب کامل (۱۰۰ درصد)؛ سوال نامه را پر نمودم. کارى که حالا خود دلیل آن را نمى دانم! بعد از اعلام نتایج؛ در شهریور امسال در مقطع فوق لیسانس پذیرفته شدم. با توجّه به ایـن که گزینش؛ بر حسب نمره علمى انجام مى گیرد؛ حقّ یک نفر را ضایع و سلب کرده  ام؛ بدین جهت دچار عذاب وجدان شدید گشته؛ و قصد انصراف از تحصیل را دارم. لطفاً بفرمایید وظیفه من چیست؟

جواب: در فرض مسأله؛ در صورتى که انصراف سبب شود فرد دیگرى؛ که در نوبت است؛ پذیرفته شود؛ ضروری هست انصراف دهید؛ ولى همچنین اگر زمان آن گذشته؛ انصراف ضروری نیست. امّا سعى کنید در آینده مطلقاً به سراغ تقلّب نروید؛ و خطاى قبلی و حقّ ضایع شده را با اعمال صالح جهت مالک حق جبران نمایید.

سؤال ۱۵۳۱ـ اینجانب سـال ۶۵ به جبهه رفتم. و نزدیک به ۳ ماه به صورت نیروى داوطلب خدمت کردم. با تحریک یکى از دوست ها ؛ خودم را به موجى زدم و برگشتم. (البتّه دقیقاً نمى دانم چرا ایـن کار را کردم.) و به عنوان جانباز ۱۰% تشکیل پرونده دادم. بعد از مدّتى که مشغول خدمت در شغل مقدّس معلّمى بودم؛ آتش عشق پزشکى در من شعلهور گشت؛ و همین عشق سبب شد که سه روز مرخّصى پزشکى جبهه را به ۳ ماه تغییر داده (که اصولا ّ شش ماه شد) و از ایـن طریق با سهمیّه رزمندگان قبول شدم. به ایـن ترتیب به خاطر ۶ ماه جبهه و ۱۰% جانبازى ۲ گروه به حقوقم (حقوق معلّمى) اضافه شد؛ و اصولا حقوق لیسانس را برایم منظور کردند. همین طور از طریق ۱۰% جانبازى توانستم حکم مأمور به تحصیل گرفته؛ و به تحصیل ادامه دهم. لطفاً به سؤالهاى من جواب دهید:

حکم تقلب در امتحان

حکم تقلب در امتحان

۱ـ آیا حقوق اضافى که منظور داشته اند؛ حرام است؟ اکنون می بایست چه کنم؟

۲ـ همچنین اگر حرام است؛ اضافه حقوقى که در ایـن مدّت گرفته ام را چطور جبران کنم؟

۳ـ آیا به ایـن ترتیب که در دانشگاه قبول شده ام؛ براى من مسؤولیّت شرعى دارد؟ براى پاک شدن گناهانم چه کنم؟

جواب: راه حلّ مساله شما ایـن هست که از سهمیّه جانبازان و رزمندگان استفاده نکنید؛ و آنچه را گرفته اید به صورت مطمئنّى بازگردانید؛ و از گناه قبلی توبه کنید. ولى مدرک اگر از نظـر امتحانات و غیره؛ مثل بقیه ین باشد؛ اشکالى ندارد.

سؤال ۱۵۳۲ـ در سـال ۷۵ دخترم در دانشگاه آزاد اسلامى قبول شد؛ ولى ریهست دانشگاه از ثبت نام و ورود ایشان جلوگیرى بعمل آورد. بعد از حدود ۸ ماه مکاتبه و رفت و آمد جویاى علّت شدم. اعلام نمودند که بر طبق حساب احتمالات قبولى نامبرده تقلّب محسوب میگردد. سؤال ایـن است:

آیا حساب احتمالات در حقوق اسلامى اهمیت ى دارد؛ و مى تواند سبب حکمى گردد؛ و سرنوشت یک انسان را تعداد بزند؟

جواب: همچنین اگر حساب احتمالات بر یک پایه متقن علمى استوار باشد؛ و سبب قطع و یقین گردد؛ مى توان بر طبق آن قضاوت نمود؛ و همچنین اگر به ایـن شکل نباشد؛ نمى توان کسى را به خاطر آن از نتیجه امتحانات محروم کرد. > استفتائات جلد ۳ > ۸ ـ تقلّب. آیت الله مکارم شیرازی.

نویسنده مطلب: فرناز کیانی

فرناز کیانی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...